Internet
Will van Hoogen, topman van D-reizen, geeft als grootste oorzaak de opkomst van het internet. Binnen no-time worden reiswebsites uit de lucht gestampt en allemaal willen ze meedingen om de euro’s van de reizende mens. Ook worden de advertentiekosten hoger en moet men meer commissie afstaan via affiliate verkopen. Dit heeft allemaal te maken met de moordende concurrentie. Hierbij worden websites van kleine ondernemers of zelfs studenten ook als concurrenten gezien. Omdat zei allemaal in dezelfde branche actief zijn en hier een salaris aan willen verdienen.
Reorganisatie
D-reizen kampt daarnaast ook met forse reorganisatiekosten. Dit komt door de fusie van D-reizen met VakantieXperts en de Thomas Cook Travelshops. De nieuwe, Duitse organisatie gaat vanaf 1 januari 2015 verder onder de naam van DRT Groep. Die kosten wil het bedrijf dit jaar afschrijven, waardoor er verlies ontstaat.
In totaal heeft de organisatie nu ongeveer 500 winkels in Nederland. Hiervan is een aantal van de winkels niet winstgevend. Van deze winkels wilt men de deuren sluiten. De topman van D-reizen verwacht dat er over drie jaar nog maar 350 winkels overzijn die geld verdienen. Dit is een harde, maar eerlijke conclusie.